Dag 08. Vrijdag 12-8

Vrijdag 12 augustus 2016.

Na een strijd te hebben beslecht tussen de kinderen die midden in de nacht ruzie hadden om de dekens en de ruimte in het bed, hebben we allemaal prima geslapen.

Tegen 7.30 uur was iedereen wakker behalve de diva. Die heeft haar schoonheidsslaapje hard nodig. De kamer is fijn, bed is lekker en het is een fijn hotel!

We gaan op pad naar het ontbijt in het hotel, hoort erbij, dus hoppa!! Wij mogen kiezen uit Express menu. Nou ik zal je zeggen dat is wel heel express want als je snel kijkt zie je niks op je bord liggen.

Het grappige is dat de kinderen mogen kiezen uit het Menu Enfant en daar wel vreselijk lekkere dingen op staan. Heel bijzonder.

R besteld  een eitje met wat toast en van die aardappels die ondertussen onze neus uit komen. Maar dan bedoel ik ook echt 1(!!)  lullig gebakken eitje die je in een holle kies stopt want volgens mij zijn de kippen hier ook erg klein.

Ik kies voor een nagel en nadat iedereen ontbijt heeft gekregen en ze komt vragen of alles smaakt, ziet ze dat ik nog niks heb.

Zoals we gisteravond al hebben mogen ervaren……de bediening laat te wensen over al doet dit meisje in ieder geval haar best dit goed te maken.

We pakken onze spullen en zijn klaar voor vertrek. Nadat iedereen gepoept, gepoetst en gepiest heeft kunnen we En Route. Op naar Parc National du Forrilon.

We rijden de brug over en komen bij een fijn plekje waarvan wordt gezegd dat je er prima kan zwemmen, Penouille. Maar aangezien we vrij vroeg zijn gaat het zwemmen nog niet echt worden.

We rijden door het park in, betalen de toegang en rijden verder. Hou er hier rekening mee dat je per dag toegang moet betalen. Het systeem is behoorlijk anders dan in USA. Ook de indeling van de parken, de informatie etc is veel beperkter. Goed vooronderzoek is echt van belang.

Je kunt wel een jaarpas kopen maar dan ben je bijna 80 dollar p.p. kwijt en we hadden het idee dat we niet zoveel parken aan zouden doen. Maar dat valt tegen omdat je iedere dag weer toegang moet betalen.

We rijden verder naar Grand Grave. Volgens de jongen van de VVV is daar van alles te doen, kan je van alles huren, cruises doen etc. En zo zie je maar weer hoe ieder zijn eigen perspectief heeft….er staan nl 3 hutjes van hout waar je:

1. kaak en fietsen kan huren
  2. whale cruises kan doen
  3. snorkelen met zeehonden.

De aanbiedingen zijn beperkt. Wij zijn te massaal ingesteld en gaan er vanuit dat we er vandaag nog wel tussen kunnen worden gepropt. Dat valt vies tegen….nergens is meer plek. We zouden zo graag willen snorkelen met zeehonden!! Ze gaat haar best doen nog wat te regelen voor 16.30 uur maar kan niks garanderen. Ze noteert ons mobiele nummer en we gaan verder op pad. Gezien het dalen en stijgen van de weg zien we (lees: ik) het niet zitten met de moppies dit te gaan fietsen. Dan weet ik dat ik of steeds naast de fiets loop of aan het duwen ben. Geen zin in!

Tip van flip: reserveer tijdig!!! Denk niet er even heen te gaan en wat te regelen, de tours etc zijn hier minimaal.

We gaan op weg naar het uiteinde van het schiereiland en parkeren de auto zover als we kunnen rijden. We hebben nu 4 kilometer voor de boeg. Ja, enkele reis inderdaad. Best pittig dus. We lopen boven langs de kust over een stenen/grind pad.

Er lopen genoeg mensen hier, maar je loopt niet over de hoofden, wel heel relaxt. Heel anders dan dat we gewend zijn in USA. Aan de andere kant, dit heeft zoveel charme! Het is alleen gewoon even wennen.

De kids doen het super. Mika breekt na ongeveer 25 minuten zijn wandelstok af, triest en pikt die van mij in. Geen probleem daar ben je moeder van. Je mag alles inleveren van je mobiel tot je zelf gevonden wandelstok. ;-))

Na een uur zijn we boven en het waait hier behoorlijk!! Het uitzicht is prachtig!!! We staan aan de voet van de vuurtoren en kijken ver over de zee. Zo gaaf!!

Coco en ik moeten even piesen en volgens de bordjes naar een pad. We staan ergens voor een hok en Coco zegt meteen ‘het stinkt hier’. …….Tja, dit is zo’n pispot waar je niet hoeft door te trekken. We staan samen te modderen in de plee, ademen door onze neus en legen onze blaas. Poeh het lucht wel op maar toch ook weer niet. Snel weg hier!!

Omdat mijn lenzen vol waaien met zand en we ook nog een stuk terug moeten gaan we maar op pad.

De dame van de snorkel bedoening heeft een sms gestuurd maar we hebben moeite om ons antwoord verzonden te krijgen. Ze blijft sms-en.  Er is nog plek om te gaan snorkelen!!! Cool!

Ergens na 15 minuten naar beneden wandelen volgt er nog een sms……..dat alles niet door gaat. We snappen er geen hol van. Nou ja, dan maar niet. We vinden het wel super jammer want er ligt een zeehonden kolonie van ongeveer 500 stuks dichtbij en dat hadden we graag gezien.

Nu weet ik ook wel dat Canada nog steeds zeehonden knuppelt in de winter maar dat vergeet ik maar even voor het gemak.

We lopen vlot door en na een krap uurtje staan we bij de auto, snel alle zware schoenen uit, dies……wat doe mijn lijf zeer. Ben echt in slechte conditie. Na de vakantie gaat hier verandering in komen!! Strak aan de bak!

Niet strak de zomer in, maar de winter vind ik ook prima.

Als laatste krijgen we ook nog een walvis te zien vanaf de kant die verderop in de zee zwemt, hoe cool!

We rijden met de auto terug naar Penouille en het strand ziet er super  uit. We kopen 2 bagels want nog geen lunch gehad en ploffen in het zand. Snelle Coco plonst meteen in het water (tering dit is koud zeg!!) en ze blijft ook de enige die er in ligt. Ik bedank!

Na een uurtje modderen loopt het tegen 17.00 uur aan en gaan we op pad naar het hotel. ‘Festival Musique du bout du monde’  is in volle gang in de straat beneden ons hotel. We willen graag wat genieten van de sfeer en gaan de straat op.

We willen heel graag eten bij Brise Bise  maar weten ook dat het lang wachten is daar. Ze noteren onze naam en mogen ons tegen 18.30 uur weer melden. Prima, lopen we de straat vol muziek en kraampjes op en neer, super gezellig.

We eten heerlijk bij Brise Bise en we komen weer een beetje bij. Mijn lijf is wel wat stijfjes hoor!

Mika en Coco kiezen nog een soevenier armband uit en nadat ze beneden in het hotel nog even in de speelhal hebben gespeeld is het tijd voor douchen en naar bed!

Morgen vroeg op, we moeten om 9.30 uur in Grand Grave zijn voor onze whalewhatchen tour. Ben benieuwd!

Voor nu, ga ik dit lijf te rusten brengen, plat liggen en slapen!

Tot morgen. Gaan we weer opnieuw Op naar het Avontuur!!

Nog even een tip: als je deze kant op wilt reizen kijk dan niet alleen naar hotels. We hebben zoveel fantastische motels gezien. Maar zoek ook even op Cabins du parc, auberge etc. Wat een gave plekken hier en beter gelegen dan de hotels!